Mobilpolitik

På Store Heddinge Skole ønsker vi, at alle elever skal være i bedst mulig trivsel og læring.
Der er flere undersøgelser der påviser, at mobiltelefoner har en negativ indflydelse på elevers læring og koncentrationsevne. Dog rummer mobiltelefoner også mange muligheder i forhold til undervisning. Skolebestyrelsen ønsker desuden, at eleverne i frikvartererne får mulighed for at oparbejde deres relationskompetencer bedst muligt – og dette gøres som bekendt ved at være sammen.

Med afsæt i ovenstående har Skolebestyrelsen udarbejdet følgende regler for brugen af mobiltelefoner i skoletiden og SFO:

Læreren samler elevernes mobiltelefoner ind i klassens mobilopbevaringskasse ved undervisningens påbegyndelse klokken 8.00, herefter låses kassen inde i et skab i klasseværelset, og står sådan – sikkert og fredeligt – resten af skoledagen.
Skolebestyrelsen tildeler lærerne disse beføjelser ud fra en grundholdning om, at en mobilfri skoledag understøtter elevernes læring i fagene. Hvis faglærerne skønner, at mobiltelefoner kan indgå som en konstruktiv, kreativ del af undervisningen, vil de blive udleveret.

Hvis en elev ikke efterlever skolens mobilpolitik, kan personalet bede eleven om at aflevere mobilen på skolens kontor, hvor den kan afhentes efter endt skoledag.
Ved 2. gentagelse af overskridelser af mobilpolitikken, vil forældre og elev blive indkaldt til samtale. Hvis samtale ikke forbedre overholdelsen af mobilpolitikken, vil forældrene fremadrettet blive bedt om at hente telefonen på skolens kontor.

SFO:
Mobiltelefoner skal enten afleveres hos ”Blækken” (den medarbejder i SFO der styrer Komme/gå modulet den pågældende dag) og huskes med hjem efter endt SFO, eller forblive i taske i hele SFO- tiden.
Ved manglende overholdelse gælder samme konsekvens som i skoletiden. Det vil være tilstedeværende ledelsesrepræsentant der varetager inddragelse.

Godkendt i Skolebestyrelsen den 15. august 2023